sunnuntai 28. elokuuta 2016

Sieniä, sadetta ja saarikaudenpäättäjäisiä

Myrsky muutti meidän viikomlopun suunnitelmia. Piti lähteä viettämään mökille saarikaudenpäättäjäisiä, mutta sää ei suosinut. Saaren ja mantereen välillä tuuli oli yli 20 m/s ja sää pilvinen ja sateinen, joten päätimme jäädä kaupunkiin. Siskon perhe oli tullut vierailulle, joten ohjelma vedettiin sitten vähän hatusta. Minä, sisko ja vanhempamme lähdettiin uudelle luontopolulle Jungsundiin retkeilemään, lapset lähtivät siskonmiehen kanssa Pokemon-jahtiin ja mies oli tuttuun tapaan remppaamassa. Uusissa maisemissa patikointi oli hauskaa, eikä metsässä myrskytuuli juuri haitannut (mitä nyt yksi puu meinasi melkein kaatua päälle). Löysimme mustikoita ja vähän sieniäkin. Ennen en ole karvarouskuja poiminut, mutta nyt metsä tarjoili hyväkuntoisia yksilöitä sen verran mukavasti, että kyytiin pääsivät ja joskus kokeilen sienisalaatin valmistusta niistä. Kesken mustikoiden poimisen alkoi sataa suuria ja kylmiä pisaroita, mutta meidän perhe sulloutui isojen kuusten alle ja retkieväät otettiin esille repusta. Kyllä maistui kuuma kahvi kuusten suojassa hyvältä. Reitin varrella oli hienoja pitkospuita, mutta vesi oli tulvinut läheisiltä metsälammilta niin, ettei pitkospuita ilman kumisaappaita ylitetty. Muutettiin siis vähän reittiä ja minäkin, joka saatan eksyä isommissa ostoskeskuksissa, osasin lukea karttaa ja löydettiin perille takaisin lähtöpisteeseen.

Retken jälkeen päätettiin, että tehdään meillä illaksi hyvää ruokaa ja juhlitaan myös äidin syntymäpäiviä. Mies ehdotti hirviburgereita, kun hirvenjauhelihaa oli vielä viime syksystä pakkasessa. Mies teki itse valkosipulimajoneesin ja marinoi punasipuleita, ehdottomat lisäkkeet purilaisten väliin. Sisko valmisti lohkoperunat ja jälkkäriksi nautittiin luumupiirakkaa. Käytiin vielä kukkakaupan kautta hakemassa syyskesäinen kimppu päivänsankarille. Kirpparilta löytämäni vanha Marimekon pellavaliina oli just passeli tähän kattaukseen. Niin sitä vietettiin kaupungissa eikä mökillä kesäkauden päättymistä, eikä oikeastaan harmittanut yhtään. Tänään ehdittiin vielä kirppiskierrokselle siskon kanssa ja kävin tyhjäämässä Palosaaren kirppiksellä pöytäni, jonka sain blogiyhteistyön kautta vuokralle. Olin tyytyväinen myyntiin. Vaikka mitään suurempaa ollut pöydässä, oli summa silti ihan mukava. Ainoa harmitus oli se, että kaksiosaisesta välikausipuvusta olivat housut hävinneet/pöllitty, vain takki oli jäljellä ja siinä oli vain hintalappu, eli en usko, että housut ovat yksinään kassan kautta menneet. Tylsää, mutta ehkä nyt menivät jollekin sitten tosi kovaan tarpeeseen.

Ensi viikoksi on vaihteeksi luvattu aurinkoa ja lämmintä, joten ilmeisesti näistä syystunnelmista siirrytään vielä vähän kesäisempiin. Minusta metsässä tuntui jo mukavan syksyiseltä, mutta jatkuvaa sadetta en kaipaa, sitä on täällä riittänyt. Mukavaa viikkoa kaikille!

1. Ihanalta kuullosti viikonloppunne, vaikka suunnitelmat muuttuivatkin..:)

1. Aina suunnitelmienmuutokset ei tosiaan haittaa. :)

2. Tuollaiset vähän ex tempore -päivät ovat ihan niitä parhaita! Mulla on (sieni)metsä mielessä vähän harva se päivä, mutta vielä en ole sinne asti päässyt. Jahka syyskuu koittaa, niin täytyy todellakin ottaa se asialistalle!

Tälle viikolle toivotaan kuitenkin vielä niitä luvattuja lämpimiä päiviä!

1. Apua, nyt on jo lokakuu. Mihinkähän koko syyskuu oikein livahti? Nyt vasta tuntuu, että syksy on tulossa.

3. Saarikauden päättäjäiset - :) meillä Venetsialaiset, vaikka merta ei lähelläkään :))) Rakkaalla "lapsella" on monta nimeä. Pääasia ,että on kivaa, vaikka suunnitlemat voivatkin muuttua - se ei hauskaa estä.

4. Täällä ei tarvitse mennä kuin Pietarsaareen tai Kokkolaan, niin siellä juhlitaan myös venetsialaisia. Ja jottei tulisi liian melankolinen olo, kutsumme tätä juhlaa perheen kesken syyskauden avajaisiksi. Meillä kun ollaan mökillä ympäri vuoden. :)

Kommentointi on luvallista, jopa suotavaa! :)